Ris på kurdisk vis

Hej läsare.

Här kommer ett recept som är önskad av min systers kompis.
Så varsågod, här kommer det superenkla receptet på gott ris.

Du behöver:                 2-4 pers
3-4 dl rundris
6-8 dl vatten
1 msk matolja
1-2 tsk salt
1 kycklingbuljong/grönsaksbuljong

Gör så här:
1.
Häll i matoljan i en varm panna, gärna teflonkastrull. Låt matoljan bli varm.
2. Mät upp riset och tvätta riset i ett durkslag, och låt vattnet rinna av. Häll sedan över riset i kastrullen och låt det stekas i matoljan i 5 min, rör om samtidigt. Häll i salt. Låt det stekas på 6:an. Lägg i kyclkingbuljongen/grönsaksbuljongen.
3. Häll sedan i vattnet, om du gör 3 dl ris ska du ta 6 dl vatten, om du gör 4 dl ris så tar du 8 dl vatten.
4. Låt riset koka hastigt i 3 min, sänk sedan värmen till 2:an eller 3:an.  Riset är klart när det inte finns något vatten kvar. När det slutar koka då det småputtrar sänker du värmen till 1:an och låt det på ettan i 3-5 min. För att veta att det inte finns något vatten kvar, ta en sked och rör om lite på botten.
5. Lägg sedan på lock och låt riset vila i värmen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback