Risgrynsgröt

Älskar Risgrynsgröt, och nu till julen så passar det utmärkt. Mamma gör det alltid vid denna årstid fast vi inte firar jul. Och jag har frågat mamma massvis med gånger hur man gör men sen säger hon att hon tar inte mått, dl eller msk, utan gör efter "ögonmått" och då glämmer jag hur mycket det var exakt. Mamma gör även så att gröten räcker till fler än  8 port. Men jag hittade ett recept som liknar mammas och jag ska nog testa att göra det till helgen. Det kan vara bra för mig som är dålig på att äta frukost, dricker bara kaffe och springer ut genom dörren. Men om jag har frukosten färdig så äter jag den istället för kaffe och de tror jag kommer hjälpa min hälsa bättre.
Det är ju inte så svårt att hälla upp fil och musli men vi har ibland inte alltid fil eller mjölk och då kan det vara bra med risgrynsgröt som är färdig.

Jag ska laga det nu till helgen och jag återkommer med rapport. Ska ringa mamma också och få henne att säga hennes sätt en gång till, vi får se hur det blir! Spännande :D

Sitter på jobbet och det är inte mycket att göra, inge många kunder idag inte. Det har varit lite små kaos på arlanda med förseningar osv och då har vissa kunder suttit flera timmar, men idag har det inte alls kommit många bara 8 personer, jag vakna 03.00 och JAG säger bara GUUUUUD VAD KALLT, -18 grader. Hade långkallingar, jeans och min tjockase kofta o jacka men frööööööös ändå :S:S:S:S Men vädret lär nog fortsätta ett bra tag till, som tidningarna, december, januari och februari. OGILLA!


Men men ingen ide att klaga över vädret... finns inte mycket att göra....

Här kommer receptet:

8 port
Ingredienser:


2 1/2 dl rundkornigt ris
5 dl vatten
2 msk smör
1 tsk salt
8-9 dl mjölk
1 kanelstång
1-1 1/2 msk socker

Gör så här:

Blanda ris, vatten, smör och salt i en stor kastrull med tjock botten.
Koka på svag värme ca 10 minuter.
Tillsätt mjölk och kanelstång.
Låt sedan gröten koka på mycket svag värme 30-40 minuter.
Späd med mer mjölk om gröten blir för tjock.
Smaksätt med sockret.
Servera sedan med mjölk och kanel.


mmmmmm....risgrynsgröt


P.S på förra inlägget glömde jag leggins/tajts till min outfit men ni förstod säkert att det ska finnas något till benen, speciellt i denna kylan.

ha d gööööt
G.i.A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback