CHILI

Chili corn carne a la GiA            2-4 pers

Du behöver:

400-500 gram köttfärs

1 gul lök

1 paprika

1-2 msk margarin

1-2 burk vita bönor I tomatsås

1 msk tomatpure

1-2 tsk salt

1-2 tsk spiskummin

1 tsk svartpeppar

1 tsk oregano

Gör så här

  1. Skala och skär löken i strimlor eller i små tärningar. Gör samma med paprikan.
  2. Lägg i margarin i en teflonkastrull och låt det smälta på 5:an. När det smält lägg i löken och låt löken fräsa. När löken stekts i 2-3 min lägg i paprikan och låt det stekas med löken i 5 min.
  3. Lägg sedan i köttfärsen och låt det stekas/kokas under lock i ca 10 min, rör om då och då. Salta och rör om. (Lägg i matolja om det behövs, om det steks för hårt) när köttfärsen är färdigstekt kan du lägga i tomatpure och blanda.
  4. Lägg sedan i alla kryddor och blanda, låt det stekas ihop i 3 min.
  5. Lägg i en burk bönor och rör om, vänta 2 min och beroende på hur du vill ha rätten som en gryta, lägg sedan i den andra burken och låt det småkoka i 10 min på 4:an och KOM ihåg att röra om då och då, smaka av! Om det behövs mer krydda, lägg i. smakar det för sött, lägg i en msk tomatpure till. Låt det koka under lock på 4:an. När det kokat och allt har sugits ihop till att bli gryta, stäng av värmen och låt den efterkokas.
  6. Servera med ris och rivna morötter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback