Min berömda kyckligncurry rätt

Det är en rätt som jag har kommit på alldelses själv och den uppskattas av många, så jag vill dela med mig till er. Det är en kycklingröra som går att äta med pasta, ris eller ha i en baguette, sådana man kan köpa färdigt på ica eller pressbyrån ni vet. Det är en röra, finns även curryröra, gott :D

Kycklingcurryröra (3-4 port)

Du behöver:
2 kycklingfiléer
1/2 purjolök, både det vita och gröna om man vill
1 paprika, Jag brukar blanda grön och röd, för smaken och färgen skull. En halv av varje då.
1 1/2 dl haricort verts
5 dl lätt creme fraice, går bra med vanlig
2-3 msk curry oriental, curry oriental är godast, blir mer kryddstark
1 msk matolja
1 dl vatten
1 tsk salt
1 krm grillkrydda
ev 1 msk riven ost
ev svartpeppar

Gör så här: (Tänk på att tillaga, förbereda ris eller pasta om det ska ätas till)
1. Skölj och rensa kycklingfiléen, skär sedan de i tärningar. Sätt på spisen och ta helst en teflonkastrull, eller djupare teflonstekpanna. Låt pannan bli varm och häll i matoljan. Lägg i kycklingfiléen och låt det steka i oljan, tillsätt 1 dl vatten efter 5 min, så köttet blir genom stekt/kokt. Rör om, med jämna mellanrum.  Efter dessa 5 min lägg på locket och ha värmen på 5:an.
2. Hacka purjolöken i tunna skivor, paprikan i tärningar eller långa skivor. Haricort verts ska vara i mindre bitar, under tiden, skölj grönsakerna och ta fram kryddorna och cremefraice.
3. Under tiden har kycklingen stekts i ca 10 min och då kan du lägga i purjolöken först, och låta det fräsa med kyckligen i 3 min. Lägg sedan in paprika och låt det stå under lock i 3 min, och sist lägger du in haricort verts. Låt det stå under lock i 5 min, tillsätt mer vatten om det behövs. Rör om försiktigt för att inte röran ska bli mosig.
4. Salta och peppra och smaka av, lägg i mer om det behövs.
5. Tillsätt nu curryn och grillkrydda och rör om försiktigt. Smaka av...
6. Tillsätt creme fraice och rör om försiktigt. Låt det puttra på 5:an i 5 min och smaka av.
7. Sänk ner till 3:an och riv ner osten och låt detr puttra ytterligare  5 min. Stäng sedan av värmen och låt katrullen vara kvar.

Servera till ris eller pasta och lite rivna morötter. Gott :D

P.S Man kan ta fler grönsaker, morätter, blomkål, brocoli osv, jag har kört med en wok mix eller grönsaksmix som det heter,  och det går lika bra, så blanda i de grönsaker du gillar och följ resten av receptet så blir det bra.  Jag vill helst ha färska grönsaker, men jag brukar ju själv frysa in paprika, purjolök och haricort verts hemma, så en färdig mix går lika bra. Jag lade in potaits en gång och det blev också gott, men då är det lite mer maffigt att äta men man kan lägga i lätt cremefraiche istället för vanlig.


Hoppas ni prövar detta recept och kom gärna med kommentarer.
Hoppas det smakar :D

Och sist men inte minst, mat är glädje men laga därför med GLÄDJE och OMSORG DÅ blir det super :D

GiA



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback